Společnosti New Holland se jako jediné svého druhu podařilo sestrojit traktor s plynovým motorem, který lze vyrábět sériově. Od předchozích prototypů se traktor T6.180 Methane Power navíc značně liší. K vidění byl nedávno v Německu, v obci Grimma. Svým budoucím majitelům tento stroj umožní začít podnikat kroky vedoucí ke snižování emisí CO2.
New Holland po dlouhých letech vývoje a testování vstupuje do závěrečné fáze předsériového testování světově jedinečného traktoru T6.180 Methane Power s plynovým motorem. Jeho sériová výroba začne ještě letos v listopadu v továrně v Basildonu. V současné době probíhá praktické testování traktoru zemědělci v různých evropských státech.
New Holland se v roce 2006, kdy představil svou strategii Clean Energy Leader, zavázal k vývoji technologií, které pomohou zemědělcům snížit jejich závislost na fosilních palivech. V roce 2009 byl poprvé představen vodíkový traktor. V roce 2013 pak spatřil světlo světa první prototyp traktoru New Holland T6 s plynovým motorem. V roce 2017 došlo k prezentaci modelu T6.180 Methane Power, jemuž byl jen o dva roky později oficiálně umožněn vstup na trh. Traktor New Holland T6 s plynovým motorem se tehdy krátce zastavil i v České republice, kde byl podroben testování na vybraných farmách. Členové naší redakce měli možnost traktor vidět při práci v podniku ZDV Fryšták, kde se již dvacet let zabývají myšlenkou zařazení traktoru na zemní plyn do živočišné výroby. New Holland nedávno v Německu představil dokonce sériovou podobu traktoru T6.180 Methane Power s patřičnými úpravami, které zvyšují komfort posádky a prodlužují dojezd. Zajímavostí je, že nejde o jediný traktor s plynovým motorem, který koncern CNH Industrial vyvíjí – jeden z jeho partnerů, italský producent vína, právě testuje pásový traktor New Holland TK s plynovým motorem.
Traktor New Holland s plynovým motorem je logickým vývojovým krokem, protože plyn mimo jiné vzniká i v rámci rozkladu rozmanitých organických látek, a to například v čistírnách odpadních vod, v odpadovém hospodářství, na skládkách odpadů nebo v bioplynových stanicích (BPS). Produkt z těchto zdrojů je někdy označován jako skládkový plyn nebo biometan, což je název odkazující na hlavní chemickou složku bioplynu. Bioplyn je prodáván pod značkou CNG, tak jako zemní plyn. Biometan (už vyčištěný bioplyn) je totiž z hlediska složení identický se zemním plynem. Liší se pouze způsobem vzniku. Takže vlastníte-li automobil s motorem na zemní plyn, můžete jezdit i na očištěný biometan, stejně jako New Holland T6.180 Methane Power, o kterém píšeme v tomto článku.
CNG je palivem, které využívá mnoho druhů strojů – automobily, autobusy či lokomotivy. Mezi výhody bioplynu patří jeho vysoká energetická výtěžnost a neexistence odpadních produktů či široká škála plodin, jež lze zužitkovat k jeho výrobě. Je také ekologičtější než nafta. Vozidlo na bioplyn je bezpečnější než vozidla na naftu, benzín nebo LPG. Mezi nevýhody patří jeho limitovaná dostupnost plynoucí z omezeného množství této komodity na trhu. Proto zemní plyn využívají nejčastěji stroje ve vlastnictví firem, které si bioplyn samy vyrábějí.
Společnost Fiat Power Train (FPT) vyvinula pro New Holland T6.180 Methane Power zcela nový plynový motor. Jejím cílem bylo dosáhnout obdobných parametrů (výkon, točivý moment apod.), jež nabízí známý naftový motor NEF o objemu 6,7 l. FPT není v konstrukci plynových motorů žádným nováčkem, vyrobila přes 50 000 pohonných jednotek pro nejrůznější stroje.
Foto: New Holland a Milan Jedlička