+420 376 375 423
  arbo@arbo-kt.cz

Traktory v dopravě + VIDEO

Motoristům jedoucím po silnici smrti č. 35 ze Svitav do Hradce Králové se koncem října naskytl zvláštní pohled. Tam, kde byly zvyklí vídat rychlá závodní auta, motokáry a nanejvýše autobusy z nedalekého výrobního závodu IVECO, se proháněla velká zemědělská technika New Holland. Všichni jsme měli několik telefonátů na téma „Co to tam prosím tě děláte“.

Odpověď byla jednoduchá. AGROTEC a.s. na testovacím okruhu ve Vysokém Mýtě prováděl prezentaci praktického využití novinek u techniky New Holland pro zákazníky a obchodníky. Jako bonus měl každý účastník možnost absolvovat na kluzných plochách školu smyku se svým vozem a to za dohledu odborníků z firmy DEKRA a.s. Vraťme se však zpět k zemědělské technice, která měla své místo na dvou hlavních stanovištích, jenž byly doplněné o působivou výstavu další techniky.

V teoretické části na prvním stanovišti se mohli účastníci seznámit se zásadami hospodárné a bezpečné jízdy s traktory, se správným huštěním pneumatik a správným rozložením hmotnosti traktorů. Jak správně dotížit svůj traktor se můžete dočíst v praktickém průvodci, který je přílohou tohoto článku. Získané poznatky si účastníci mohli rovnou vyzkoušet v praxi na zkušebním okruhu s traktory T5.115 s převodovkou Electro Command a traktory T6.160, T7.200 a T8.420, jenž všechny měli k dispozici plynulou převodovku. Velmi zajímavé bylo srovnání rozjezdu do kopce o sklonu 18% s plynulou převodovkou a předovkou řezanou pod zatížením. Agregace u traktorů tvořila dopravní technika od firmy ZDT a cisterny francouzské firmy Pichon.

Druhou polovinu teoretické části pak vyplnila prezentace funkcí precizního zemědělství a „Telematiky“ od New Holland. Konkrétně u precizního zemědělství jsme viděli výnosovou mapu vytvořenou sklízecí mlátičkou CR při sklizni na pozemku obhospodařovaném nedalekým ZOD Opatovec. V přehledné barevné škále jsou zaznamenané jednotlivé rozdíly ve výnosu. Telematika u strojů New Holland pak umožňuje sledovat a zaznamenávat pohyb techniky po polích a současně k tomu i vybrané provozní parametry strojů. Tím pomáhá řídit flotilu strojů v podniku, hlídat dodržování technologických postupů, hospodárnost provozu atd. K dispozici máte u každého stroje i 30 min. on-line přenosu, kdy se zpožděním několika málo sekund můžete vidět prakticky všechny provozní parametry stroje. To je velmi dobře využitelné například u sklízecích mlátiček. Zkušený pracovník si od stolu velmi rychle udělá představu o celkovém nastavení stroje a provozních podmínkách. Následně je pro něho velmi jednoduché instruovat obsluhu, jak stroj přenastavit a současně vidí, jak se provozní parametry mění a znovu navrhnout adekvátní reakci/korekci přenastavení. Vše bylo samozřejmě prezentováno přímo na běžící sklízecí mlátičce CR9080, která stála za okny, a data jsme přes internet přenášeli do počítače v učebně stejně, jak je systém navržen pro klasický provoz.

Třešničkou na dortu bylo druhé praktické stanoviště, kde na rovné kluzné ploše probíhal test systému ABS u traktorů a porovnání pojezdové rychlosti mlátiček s limitem 30 a 40 km/h. K mlátičkám jen stručně, protože o možnosti jezdit legálně s mlátičkou New Holland po silnici rychlostí 40 km/h pojednává samostatný článek. Rozdíl 10 km/h v pojezdové rychlosti je u tak velkých strojů jako jsou mlátičky opravdu patrný. Když vám stroje projedou hned za sebou, říkáte si, že ten rozdíl nemůže být jen 10 km/h. Mládež by řekla „je to fakt fičák“.

Pro prezentaci funkcí ABS u traktorů jsme měli k dispozici nejlépe vybavený traktor v ČR T7.270 AutoCommand ve zlaté barvě agregovaný s tříosým návěsem MEGA 25 od ZDT. Hmotnost traktoru činila 9,200 kg, hmotnost prázdného návěsu činila 7,500 kg. Návěs byl prázdný proto, abychom nepoškodili kluznou plochu, která je primárně určená pro osobní automobily, a tak jsme jej nechali nebržděný, aby nám tímto způsobem simuloval plný návěs. Ze svých osobních automobilů víte, že ve vyšších rychlostech ABS zkracuje brzdnou dráhu a zachovává ovladatelnost stroje při intenzivním brzdění. To samé platí i pro traktory a demonstrovali jsme to na sedmi průjezdech soupravy.

První průjezd soupravy probíhal na kluzné ploše v rychlosti 28 km/h (nad 30 se ABS zapíná automaticky) bez aktivovaného ABS a brzdná dráha soupravy se pohybovala mezi 60 a 70 metry podle toho, jak moc se našemu vedoucímu servisu souprava „lámala“. Následoval průjezd stejnou rychlostí s aktivovaným ABS a brzdná dráha byla poloviční a souprava se nám nikdy nelámala. Třetí průjezd znovu probíhal v rychlosti 28 km/h a dvě pneumatiky nám simulovaly překážku. Bez ABS se souprava neměla šanci vyhnout a vždy překážku srazila. Naproti tomu s aktivovaným ABS se souprava překážce vždy vyhnula a zastavila zpravidla tak 2 metry na ní. Pátý a šestý průjezd probíhal pouze poslední den a demonstroval situaci, kdy jedna polovina traktoru jede po pevné ploše a druhá po kluzké. Znovu jsme najížděli rychlostí 28 km/h a musím říci, že se jednalo o nejvíce adrenalinovou situaci. Při prvním pokusu bez aktivovaného ABS jsme soupravu téměř zlomili a převrátili traktor, protože rozdíl v drsnosti povrchu soupravu ihned vedl do smyku. Další pokusy tak již probíhaly v rychlosti jen 18 km/h a i tak dalo dost práce soupravu „ukočírovat“. S aktivovaným ABS jsme klidně mohli jet 28 km/h a zabrzděná souprava se pohybovala v přímém směru. Brzdná dráha byla ještě kratší než při jízdě celou soupravou na kluzné ploše. Poslední aktivitou bylo intenzivní brzdění z maximální rychlosti 40 km/h. Souprava zůstávala ovladatelná a brzdná dráha se pohybovala mezi 60 a 70 m tak jako při intenzivním brzdění z rychlosti 28 km/h bez ABS. Povšimněte si však, že ve srovnání s brzděním z rychlosti 28 km/h s aktivovaným ABS brzdná dráha narostla o plných 100%! Návštěvníci si samozřejmě mohli sami funkce ABS v soupravě vyzkoušet a všichni byli, troufáme si říci, nadšení.

Traktor T7 s ABS lze využívat v agregaci i s přívěsy, které ABS nemají. S výrobci návěsů však pracujeme na tom, abychom měli k dispozici také velkoobjemové vozy právě s ABS, abyste ze své soupravy dostali maximum. Od New Holland prostě máte k dispozici to nejlepší, i v dopravě!

Článek se samozřejmě pokusíme co nejrychleji doplnit o videa, která jsme natočili.

Více fotografií z této akci si můžete prohlédnout v sekci FOTOGALERIE - odkaz ZDE.

Fotografie

ARBO, spol. s r.o.
Hřbitovní 757
339 01 Klatovy
telefon:
+420 376 375 423
e-mail:
arbo@arbo-kt.cz
Toto jsou internetové stránky společnosti ARBO, spol. s r.o., IČO 40522172, se sídlem na adrese Hřbitovní 757, Klatovy II, 339 01 Klatovy, zapsané v obchodním rejstříku pod sp. zn. C 588/KSPL. Společnost ARBO, spol. s r.o. je členem koncernu AGROFERT řízeného společností AGROFERT, a.s., IČO 26185610, se sídlem na adrese Pyšelská 2327/2, Chodov, 149 00 Praha 4.
Copyright © 2020 ARBO, spol. s r.o., vytvořil: Petr Tichý (HSD), grafika: www.jak.cz